1. Känns Gustav som en trovärdig berättare? Dvs, litar man på vad han tycker och tänker, och hur han tror att de andra uppfattar honom?Några av er tyckte det blev enformigt att man bara fick hans synvinkel hela tiden, men hade det varit möjligt för historien om man även fått Jacks, Evas eller Elins? Hade inte historien blivit alldeles för tydlig då, inte så många chockar?
SVAR: Jag tror boken hade varit för tydlig om man hade fått läsa från någon annans synvinkel. Gustav tankar och vad han tycker är ju induviduellt och därför kan man ju inte säga att det inte är trovärdigt för det är ju hans syn på livet. Samtidigt ska han ju inte vara för inställd på hur andra om en, för man kan ju aldrig veta exakt vad någon annan tycker eller tänker.
2. Omslaget. Jag får jämt kommentarer från skolbibliotekarier och lärare att det är dumt att det är så rött och tjejigt trots att det är en kille som huvudperson, men inga killar kommer spontant att plocka upp den här boken (om de inte blir tvingade av sina lärare!). Är det en tjejbok? Varför, varför inte?
SVAR: Att omslaget är rött och tjejigt är helt rätt, men det är ju inte direkt en tjejbok. Utan den är en ganska neutral bok enligt mig.
3. Hade den här historien funkat om Gustav varit en tjej? Om nej, vad hade inte funkat?När jag började skriva den hade jag nämligen aldrig skrivit om en kille som huvudperson förut, visste inte hur det skulle gå. Det var lite osäkert för mig i början.
SVAR: Jag tror inte det hade blivit samma sak om Gustav varit tjej.
4. Är det viktigt hur folk ser ut? Varför?Jag har med flit inte alls varit så noga med det i någon av mina böcker. Sätter oftast bara några få saker som att Elin har rött hår, Eva har en fin nacke, osv, men aldrig några helbeskrivningar.
SVAR: Att beskrivningarna är så lite gör att man börjar fantisera ihop personer själva och det är ganska kul för alla får olika ansikten.
5. Är det realistiskt att tro att man kan förändra sig så mycket som Gustav hoppas på inför gymnasiet?
SVAR: Om man verkligen vill ändra på sig och har modet till det så kan man ändra sig, men endast sig själv. Man kan inte bestämma vilka typer av personer man ska få i klassen eller óm man ska hitta en tjej/kille.
6. Om Gustav inte klantat sig så med Elin, tror ni de hade blivit tillsammans då?
SVAR: Mycket möjligt, för om de två hade blivit tillsammans så hade det varit en chock för alla i omgivningen. Det var ju det de ville uppnå.
7. Hur tolkar ni slutet? Är det ett bra slut för Gustav? Vad händer med honom och Elin tex?
SVAR: Det är väl ett ganska bra slut för Gustav för han får en bättre kontakt med både sin pappa och Elin.
8. Hur ska man förstå Evas beteende? Vad ville hon med Gustav egentligen?
SVAR: Man skulle kunna tro att Eva blev intresserad och nyfiken utav Gustav, för att de verkade ha likadana intressen. Men samtidigt var hon ju hans lärare och han hade ju redan sällskap med Jack.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar