skip to main | skip to sidebar
En liten chock 1

söndag 4 april 2010

2. Handlingen i boken kan tyckas vardaglig och ”helt vanlig”. Vad tror du att författaren vill berätta med boken? Varför har hon skrivit den?

Jo jag skulle nog säga att den är ganska vardaglig med språket som författaren använder och även händelserna kanske inte är helt så ovanliga nu för tiden. Kanke också för att det är en bok som riktar sig för ungdomar och då kanske hon har skrivit den på de sättet, så det blir lite lättare för ungdomar att läsa. Författaren gillar antagligen att skriva böcker och eftersom hon nu hade varit lärare så tror jag att de har påverkat bokens handling.

Upplagd av julia kl. 22:39
Etiketter: Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida
Prenumerera på: Kommentarer till inlägget (Atom)

Grupp 1

Grupp 1
Ayan, Mahirah, Julia, Helena, Andy, Rakibe, Sofie & Elin

Deltagare

  • andy (3)
  • Ayan (23)
  • Helena (3)
  • Julia (17)
  • Karin (4)
  • Mahira (5)
  • Rakibe. (24)
  • Sofie (11)
  • Uppgifter (4)

Bloggarkiv

  • ▼  2010 (96)
    • ►  maj (3)
    • ▼  april (53)
      • Johanna Lindbäck skriver om er
      • Green screen
      • Johanna Lindbäck på besök på Malmö latinskola
      • Fråga 8.
      • Fråga 7.
      • Fråga 6.
      • Fråga 8.
      • Fråga 5.
      • Fråga 7.
      • Fråga 4.
      • Fråga 3.
      • Fråga 6.
      • Fråga 2.
      • Fråga 1.
      • fråga 7
      • fråga 5
      • fråga 4
      • Fråga 5.
      • fråga 2
      • Fråga 4.
      • Frågor till Johanna.
      • Frågor till Johanna.
      • Fråga 2.
      • Fågor till Johanna.
      • Fråga 1.
      • Fråga 3.Har du alltid velat bli författare. Jag ve...
      • Fråga 2.Jag undrar varför du just har valt de omsl...
      • Fråga 1.Hur kommer det sig att du nästan bara skri...
      • Frågor Från Johanna
      • Frågor till Johanna
      • Frågor till Johanna
      • Svar på johannas frågor
      • fråga 3
      • fråga 2
      • fråga 1
      • Frågor till Johanna
      • En liten chock
      • Författarbesök
      • 4. Hur tolkar du bokens omslag och titel?
      • 3. Har något av det som händer i boken någonsin hä...
      • 2. Handlingen i boken kan tyckas vardaglig och ”he...
      • 1. Var utspelar sig berättelsen? Tänkte du överhuv...
      • 5. Vad händer sen efter bokens slut? Hur skulle di...
      • 5. Vad händer sen efter bokens slut? Hur skulle di...
      • 4. Hur tolkar du bokens omslag och titel?
      • 3. Har något av det som händer i boken någonsin hä...
      • 2. Handlingen i boken kan tyckas vardaglig och ”he...
      • 1. Var utspelar sig berättelsen? Tänkte du överhuv...
      • 4. Hur tolkar du bokens omslag och titel?
      • 3. Har något av det som händer i boken någonsin hä...
      • 2. Handlingen i boken kan tyckas vardaglig och ”he...
      • 1. Var utspelar sig berättelsen? Tänkte du överhuv...
      • 5. Vad händer sen efter bokens slut? Hur skulle di...
    • ►  mars (40)

Om Bok-Film-Blogg

Bok-film-blogg är ett projekt som är initierat av pedagogiska centralen, Malmö. Deltagande är två klasser: en på Malmö latinskola och en på Pauli gymnasium. Under höstterminen 2009 läste vi ”Låt den rätte komma in” av John Ajvide Lindqvist. Svenskläraren och skolans bibliotekarier var samtalsledare i olika diskussionsgrupper. I anslutning till boksamtalen bloggade eleverna och avslutningsvis träffade eleverna författaren. I projektet fick eleverna även se filmen med samma namn. En filmpedagog gjorde tillsammans med eleverna en filmanalys av berättelsen. Under våren 2010 läser vi "En liten chock" av Johanna Lindbäck. Eleverna bloggar och deltar i boksamtal. 19 april får de träffa författaren. Projektet avslutas med att eleverna på Pauli gymnasium gör digitala berättelser och eleverna på Malmö latinskola gör filmer som kommer att läggas ut på bloggarna. Pedagogiska centralen dokumenterar hela processen. Vår målsättning är att eleverna ska nå målen i svenska för årskurs ett. Vi använder olika verktyg för reflektion, såsom eget bloggande, filmskapande, författarbesök och samtal. Förhoppningen är också att eleverna tar med sig lusten till fortsatt reflekterande utanför skolans väggar.